10 crowdfunding tips voor de ActiveFloor

Past de aanschaf van de ActiveFloor niet binnen de begroting? Wij helpen je graag bij het opzetten van een gratis crowdfunding voor jouw locatie. Met elkaar zorg je voor voldoende financiële middelen om de interactieve vloer aan te schaffen en te profiteren van de voordelen van bewegend leren. Vind jij het een hindernis om ouders, grootouders en andere mensen die bewegend leren belangrijk vinden direct geld te vragen? Wij hebben 10 tips verzameld van de experts die je zeker gaan inspireren.

1. Crowdfunding gaat niet vanzelf

Besef je dat je de crowdfunding voor de ActiveFloor meer is dan alleen een berichtje op je website plaatsen. Je zal de crowdfunding voor de ActiveFloor actief en origineel moeten promoten. Het gaat niet vanzelf en je zal er wel tijd voor moeten investeren. Maar als je het op de juiste manier aanpakt, dan zal je dit ook veel energie en resultaat geven.

2. 40 dagen

De beste looptijd voor een crowdfunding campagne is gemiddeld 40 dagen. Is de campagne korter dan 40 dagen dan heb je niet genoeg tijd om iedereen te bereiken. Duurt de campagne langer dan 40 dagen, dan zakt de aandacht weg.

3. Organiseer een feestje

Organiseer een feestje voor de (groot)ouders van de leerlingen. Zorg dat er tijdens het feestje een laptop klaar staat, waarop mensen meteen kunnen doneren. En houd op een leuke manier de stand bij, dan is voor iedereen duidelijk wat het doel van het feestje is. Tijdens dit feestje vertel je natuurlijk waarom jullie voor de leerlingen een ActiveFloor willen. Helemaal leuk als je tijdens deze avond ook nog filmjes/vlogjes van leerlingen laat zien die vertellen wat zij met de ActiveFloor willen doen.

4. Zoek (lokale) pers op

De lokale pers is vaak op zoek naar leuke, bijzondere of inspirerende verhalen. Licht hen in over de ActiveFloor. Vertel dan niet alleen dan je met een crowdfunding bent gestart, maar vertel hen ook waarom de ActiveFloor de leerlingen gaat helpen. Op deze manier maak je ze enthousiast!

5. Zorg voor een goed ‘startbedrag’

Zorg ervoor dat er een groep is van 5-10 mensen die de ActiveFloor sowieso steunen. Vraag hen te doneren voordat je live gaat met je communicatie van de crowdfunding. Dit overtuigt twijfelende donateurs en versterkt de geloofwaardigheid.

6. Een bedankje

Je bedankje (voor het crowdfunden) is belangrijk. Verzin iets origineels, bijzonders en vooral iets exclusiefs. Blijf wel in de gaten houden dat de kosten van het bedankje (en de tijd die je erin steekt) in verhouding staan tot de donatie. Dit kan bijvoorbeeld een leuk bedankfilmpje zijn van een leerling of een uitnodiging om aanwezig te zijn als de ActiveFloor “officieel” wordt geopend.

7. Content!

Zorg voor verrassende Social Media content. Maak iets dat mensen leuk vinden om te delen (een bijzonder filmpje, grappige foto of goede quote).

8. Wekelijks contact

Blijf contact houden met je (potentiële) donateurs. Geef een wekelijkse update over de stand van zaken. Deze update kan via de website, de schoolapp maar ook via posters die je door de hele school ophangt.

9. Ludieke Acties

Niet alleen jullie als school en de ouders willen een ActiveFloor maar de leerlingen zullen net zo gemotiveerd zijn. En hoe leuk is het om samen aan de slag te gaan voor een gemeenschappelijk doel: een eigen ActiveFloor op school. Ze kunnen zelf geld verzamelen voor de crowdfunding. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door een sponsorloop, rommelmarkt of een loterij.

10. Crowdfunding start al voor dat je project online staat

Het is lastig ouders ‘uit het niets’ om geld te moeten vragen. Zijn ze al op de hoogte van de ActiveFloor en zien ze ook de toegevoegde waarde, dan is het een stuk makkelijker te vertellen dat je aan het crowdfunden bent en ze te vragen iets bij te dragen.

Aan de slag!

Als je een ActiveFloor door middel van crowdfunding wilt aanschaffen, zullen wij je helpen om de crowdfunding tot een succes te maken. Wij delen onze beste practices maar als je aan de slag gaat met crowdfunding voor de ActiveFloor ontvang je ook de media-kit met een brochure, persbericht en voorbeeld e-mails die je kunt gebruiken voor de campagne.

Hier kan jij je aanmelden voor de crowdfunding.